Religulous

Bill Maher (som ni säker känner igen) producerade filmen religulous, som kom 2008.
Där ifrågasätter han folks religion, och går djupt ner i frågor om olika religioner. Det blir nästintill skrattretande, när han till exempel frågar en kristen vad som händer efter döden, och den kristna säger att man kommer att leva med Jesus och allt är så fint, döden är så fin. Bill frågar då varför han inte tar livet av sig om det nu kommer bli så bra. Tystnad.

Vad jag tänkte komma till bara, är att jag är väl inte troende, men inte heller icke-troende. Jag Tror (hehehehe) att alla behöver något att tro på, varesig det är hopp om ett lycklig liv, ett bra liv efter döden, hjälp från högre makter, utomjordningar eller något annat.
Att leva ett liv utan att tro på någonting måste vara tomt.
Sen kan jag tycka att det är sjukt hur religion utnyttjas, och hur sjukt mycket det påverkar människor och världen. Man får tro vad man vill, men skada inte andra människor för det.

Om Gud nu finns, eller Allah, eller nån annan. Varför finns ondska?
Det finns så många frågor och så mycket vi inte vet om livet, döden, världen. Och det kanske är lika bra det. Men jag beundrar alla som helhjärtat tror på sin religion, för tänk vad mycket lättare det måste kännas? Det måste ju vara en enorm trygghet.

Jag blir knäpp av att tänka på hur stor rymden är, varför lever vi och såna frågor.
MEN jag tror att det händer något när vi dör, jag tror inte det blir svart. Varför? Jo just för att jag skulle få panik av att veta att detta är vår enda chans och jag skulle få panik om det inte var mer än såhär.... förstår ni?


jag i birgittakyrkan


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0