tråkigt inlägg.

Jag är dålig på att skriva och formulera mig men ska väl försöka.
Läst olika diskusioner om djurplågeri, vegetarian, vegan, päls, dunjackor osv osv.

Enligt mig så är det lite av dubbelmoral och felaktigt att vägra använda päls och dunjackor för man är emot djurplågeri, medan man fortfarande äter kött, trots hur köttindustrin ser ut idag. Fast jag förstår fortfarande skillnaden, kött är mat - överlevnad. Päls och dun är fåfänga. Men jag ser det som plågeri - plågeri. Men skippar man ett utav det så är det självklart bättre än att inte göra något alls.

När jag bestämde mig för att bli vegetarian, hade jag tänkt på det länge. Jag äääälskar korv, jag äääälskar salami, och bacon. Bland annat. Men när jag sett och hört hur man föder upp djur till sjukligt onormalt stora, för att få ut så mycket kött som möjligt, för att låta dom leva i onaturligt trånga utrymmen och inte alls behandlas humant, för att sedan slakta dom efter en knapp tiondels liv, så kändes inte baconet lika gott.

Att döda djur för sin egen överlevnad är helt okej, men att föda upp djur enbart för att slakta dom är inte okej, enligt mig. Speciellt när det finns så mycket alternativ utöver kött.
Citerar nåt jag hört någon gång
"Ett människo-liv är mer värt än ett grisliv, men ett grisliv är mer värt än en fläskfilé"

Jag dömmer inte någon som använder päls, jag dömmer inte någon som äter kött, jag dömmer inte någon som bär dunjacka, och jag dömmer heller inte en djurrättsaktivist, eller en vegan.
Alla har sina orsaker till vad dom tycker eller gör. Och att visa respekt för andra är viktigt tycker jag. Precis som att jag inte vill att folk ska propagera att jag ska börja äta kött, tänker inte jag propagera på folk att sluta.

Men viktigt är väl att folk är upplysta och inte blundar för sanningen. Att folk vet om sanningen och hur djur dödas, plågas osv. Om man vet om det och ändå kan bära pälsjacka, då visar jag respekt för den. Jag håller inte med, jag diskuterar inte saken och konstaterar att vi tycker helt olika.
Men längst inuti mig ska ni veta, att jag tänker... att varje sekund dör ett djur för människans skull. Och för varje sekund skulle vi alla kunde ändra på detta.

Ni får en applåd om ni tog er ändå hit i inlägget! Well done! (eheheehhehe fattar ni?)

klapp klapp
/sofiasniper




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0