2010s längsta inlägg?

Nu inför valet här, om en vecka eller vad det nu är.. så har jag en fråga som rör mig, i princip dagligen. Den frågan är avgörande för vad jag ska rösta på. Det handlar om buss, eller kollektivtrafik.
För att få alla att förstå ska jag nu jämföra.
Igår tog jag bussen till Luleå från Piteå. Jag är 21 år, och betalar fullt pris. Det kostar 62kr. Då ska man väl lägga till bensinpengar från Framnäs (där jag bor) till Piteå, alt. busspengar, som är 20kr.
Skulle jag ta bilen, från Framnäs till Luleå är det ca 4 mil. Anta att en bil drar ca 0,8 eftersom det inte är stadskörning. Anta att bensinpriset är ca 12kr. Det skulle alltså kosta ungefär 38-40kr för mig att ta bilen till Luleå.

Vad fan hände där?! När började Sverige uppmana folk att åka bil istället för buss/tåg?

Jag kan fortsätta ge exempel. Det kostar (typ) 450kr med buss från Piteå till Sundsvall, och det är 47mil. Är man två stycken, är det klart mycket billigare att ta bil. Är man en person är det typ samma pris.
Det kostar 20kr (enkel väg, och övergång finns inte) in till Piteå, och 20kr tillbaka. Det är knappt 1 mil. Billigare att ta bilen.

Vänsterpartiet och Miljöpartiet vill införa gratis kollektivtrafik, iaf inom Piteå och sänka priset på bussar med längre sträckor. Inget som prioriteras av högern.
Jag som så många andra är studerande, och inga studentpriser finns på bussar? Det är dyrt för mig att ta bussen. Det blir en prioriterinsfråga att åka hem och hälsa på familj och vänner.

go vänstern och miljöpartiet!

peace
/sofiasniper


Kommentarer
Postat av: lilli

jag har också tänkt på det! jag har redan röstat btw;p

2010-09-12 @ 17:32:54
Postat av: sofiasniper

vad röstade duuu? :D

2010-09-13 @ 11:39:13
URL: http://sofiasniper.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0